top of page

מאמר דעה - עתיד סוכן הביטוח

איתי רשף

זהו מאמר דעה על מחקר שפורסם בסוף שנת 2020 ומהווה את דעתי האישית על הנאמר בכתבה.

לפני סוף שנת 2020 התפרסם מחקר המתפרס על מעל ל- 30 עמודים ובו הוצגו נתונים על כך שסוכני הביטוח אינם אובייקטיביים וכי מרביתם עובדים עם חברה אחת או שתיים בלבד. לטענת המחקר, סוכני הביטוח מקבלים עמלות שונות מחברות שונות ולכן המסקנה שהוצגה במחקר שיקפה כי לדעת החוקרים, לסוכן הביטוח עדיף לשווק מוצר של חברה שמשלמת לו יותר ולא לפי צרכי הלקוח.

סביר להניח שאף אחד מאתנו לא היה שומע על המחקר המדובר, אך מספר ימים לאחר מכן, המחקר גובה בכתבה רשמית באחד מערוצי החדשות, בה הציגו את הנתונים ושיקפו את תפקידם של סוכני הביטוח כבעלי סופרים שמוכרים מוצר אחד בלבד שמסופק ע"י 2 חברות, קרי, לצרכנים אין אופציה לבחור ובעצם תפקידם להיות כלי משחק בעמלות הסוכנים.

המסקנה שהוצגה בכתבה היא שעל מנת למנוע את "חוסר האובייקטיביות" של סוכני הביטוח, יש לבטל את עמלות הסוכן שהם מקבלים ולהעמיס את אותן עלויות על הצרכן הסופי, כלומר, עליכם, הלקוחות.

דעתי האישית והמקצועית על הנאמר בכתבה מחולקת למספר היבטים :

1. ברמה האישית, זה מקומם אותי, מאחר ובאיזושהי צורה פוגעים לסוכני הביטוח בפרנסה מאחר וכל שינוי מדיניות כזה משנה את חוקי המשחק ודורש מאתנו למצוא פתרונות יצירתיים חדשים, עבורנו ועבור הלקוחות שלנו.

2. מבחינת הלקוחות זה אפילו מקומם אותי יותר, מאחר והנפגעות העיקריות מהמהלך הן האוכלוסיות החלשות , ופה חשוב לי להסביר :

סוכן הביטוח הוא אחד מקווי ההגנה שיש ללקוח אל מול חברות הביטוח. בין אם מדובר בתביעות שלא משולמות או בין אם כבר בפגישה הראשונה הסוכן מבצע התאמת צרכים על מנת להתאים את המוצרים שחברות הביטוח משווקות ללקוח הסופי.

ברגע שסוכן הביטוח לא בתמונה חברות הביטוח והמוקדים הישירים יחלו לשווק מוצרים ספציפיים של כל חברה והשאלה המתבקשת האם מהלך כזה הופך להיות משהו אובייקטיבי (והרי פה עיקר טענתם במחקר ובכתבה , שסוכני הביטוח אינם כאלה). האם חברת ביטוח שמשווקת רק את המוצרים שלה הנה חברה אובייקטיבית?

האוכלוסיות המוחלשות, שלטעמי הן אלו שבאמת זקוקים לביטוח בריאות (מאחר והם אלו שיצטרכו להוציא מהכיס שלהם תרופה שלא בסל שהעלות שלה מעל לעשרת אלפים ₪ בחודש, או לבקש תרומות במידה והילד שלהם חלה חס וחלילה במחלת הסרטן ובעקבות המחלה ההורה יצטרך להיות עם הילד 24/7 ויפסיק לעבוד), אלו דוגמאות קשות אולם לדאבוני אלו דוגמאות שאני נפגשתי בהם לאורך עבודתי כסוכן ביטוח.

הפתרון המוצע הוא לבטל את שכר סוכני הביטוח שמתקבל מהחברות עצמן ולגלגל אותו על הלקוח הסופי. לדעתי , מיעוט קטן באוכלוסייה יהיה מוכן להוציא מהכיס שלו כמה מאות או אלפי שקלים על מנת שאבדוק להם את תיק הביטוח, לא רק בגלל שהם לא רוצים לשלם, אלא בגלל שאין להם את היכולת לשלם. במקום זה הם ידברו עם חברות הביטוח הישירות שלא מכירות אותם, שלא בודקות את מצבם הפיננסי או את צורכיהם האמיתיים, והסיכון הוא שאז ייווצר מצב הפוך מזה שהמחקר רוצה לפתור - חוסר אובייקטיביות מוחלטת מצד חברות ישירות שרוצות להרוויח על הלקוח.

לגבי העובדה שהוצגה בכתבה כי סוכני הביטוח עובדים בעיקר עם חברה אחת , מקסימום שתיים – באופן אישי אני טוען שהעובדה הזו לא נכונה.

אני יכול להעיד על עצמי שאני עובד כמעט עם כל חברות הביטוח.

נכון – במוצרי הבריאות אני עובד בעיקר עם חברה אחת, אבל זאת מאחר וכבר בשנת 2016 הייתה רפורמה של האוצר שבה הפכו את פוליסות הבריאות לאחידות וההבדלים בין החברות הן ממש קטנים. גם פה, תמיד אני מחפש ללקוח שלי את המוצרים שהכי מתאימים לו ורק אז דואג למחיר (הפרמיה אותו הוא משלם), בגישה כמובן שתמיד מנסה לחסוך כסף ללקוח (אבל לא על חשבון מה שהוא יקבל ויזדקק לו בעתיד)

לגבי שאר המוצרים, זה נכון שהיתרון בעבודה מול מספר חברות ביטוח קטנה נותנת לסוכן יכולת לטפל במהירות ויעילות גבוהה יותר בתביעות הלקוח (בשל ההכרות עם הנפשות הפועלות בתוך המערכת), אבל גם פה אני תמיד מפעיל שיקול דעת וקודם מסתכל על הלקוח, לפני שאני עובר לבחירה הפתרון , אני תמיד רואה את הלקוח בקבלת ההחלטות ולא את עצמי , כסוכן ביטוח.

בנימה אישית, לקוחותיי יעידו (מכיוון שאין הנחתום מעיד על עיסתו) כי אני אדם ישר, אובייקטיבי ומקצועי. אני תמיד יושב לעומק על תיק הביטוח של הלקוח שלי , חוקר, מתעניין, שואל, בונה דוחות מסודרים , משווה מחירים בין חברות הביטוח ומגיע מוכן לפתרון שהלקוח שלי צריך. מעולם לא ביקשתי תשלום על השירות הזה, אני עושה אותו מכל הלב ועוד מוסיף שתמיד משתדל להיפגש ולדבר עם הלקוחות שלי בשוטף, מתקשר בימי הולדת וחגים, מתעניין וזמין כמעט 24/7 .

נפגעתי באופן אישי וכואב לי לראות מחקר כזה, שיכול לפגוע לי בפרנסה, בטווח המיידי והארוך ומציג עמדה שלא בטוח מה מטרתה או מקורה.

המטרה שעומדת לפניי היא שהלקוח יקבל תמיד את הפתרון המיטבי עבורו, שאמצא לו את הפתרון הטוב ביותר מול חברות הביטוח ושאתפרנס מעבודתי בכבוד . לצערי כל זה עתיד להשתנות במידה ומשרד האוצר יאמץ את המלצות המחקר ויבטל את העמלות החד פעמיות שחברות הביטוח משלמות לסוכן.

בנימה אופטימית זו, כתבתי את המאמר הזה כדי להביע את דעתי ולעמוד על זכות הסוכנים העצמאיים , כמוני , להתפרנס בכבוד ולשרת את הלקוחות שלנו.

אני מאמין בכלכלה חופשית ומקצועות שנעלמים מהעולם באופן טבעי בעקבות שינויים טכנולוגים, חברתיים, כלכלים זה משהו טבעי. אולם ברגע שיש התערבות רגולטורית, התערבות שנועדה לשנות סדרי עולם, אני לא יכול להימנע מלהרים גבה ולהתריע כי הדבר פוגע בכלכלה חופשית ובשוק החופשי וכל מה שנשאר , הוא לשאול – אמנם מתחילים בתחום שלנו, אבל מי הבא בתור?

 
 
 

Comentários


bottom of page